Projektové dny mimo školu
Zámek Loučeň | 14. a 15. 9. 2022 | žáci 9.A a 9.B
Pedagogové: PhDr. Milana Ľuptáková a Mgr. Pavla Šťastná Widzová,
Odborník z praxe: pan kastelán Vratislav Zákoutský
Anotace:
Cílem realizovaného projektu bylo nacvičování divadelního představení v německém jazyce, které probíhalo na zámku Loučeň a využití metod muzejní pedagogiky při výuce dějepisu.
Divadelní představení jsme s kolegyní zvolily jako jednu z forem dramatické výchovy ve výuce cizího jazyka, která má podle našeho názoru spoustu pozitiv. V průběhu didaktické přípravy jsme vycházely z toho, že výuka cizího jazyka by měla být orientována především na možnost komunikovat v cizím jazyce a nejefektivnější metodou u žáků základní školy, kteří jsou v podstatě dle Evropského referenčního rámce pro jazyky na úrovni A1 a jejich slovní zásoba není příliš bohatá, se nám jevila metoda opakování frází a replik, které se takto ukládají do paměti a jsou pak trvalého rázu, jako velice přínosná. Celé učení neboli nácvik probíhal v atraktivním prostředí zámku, vše probíhalo hravou formou, žáci si užili spoustu legrace, u nácviku se posilují sociální vztahy v kolektivu, byla to práce tvořivá, žáci samotní rozhodovali o tom, jak kterou roli pojmou, byla to dobrá příležitost na nácvik vystupování, ale i na nácvik fonetiky, správné artikulace a výslovnosti. Žáci si osvojovali základy správného tvoření dechu a hlasu. Navíc se zapojili i slabší žáci, žáci ohrožení školním neúspěchem, žáci se SVP a žáci - cizinci a dostali tak možnost vyniknout a zažít úspěch. Divadlo se nacvičovalo podle předem připraveného scénáře.
Pokud jde o výuku dějepisu, využily jsme s kolegyní metody výuky muzejní pedagogiky. Žáci se formou prohlídky zámku, kterou nám udělal pan kastelán, seznámili nejen s historií konkrétního zámku, ale i s historií Rakouska – Uherska, kterou probírají v hodinách dějepisu. Prohlídka byla interaktivní, žáci se zapojovali, pan kastelán pokládal otázky, hádanky, na které žáci museli reagovat.
Po prohlídce pak žáci museli vypracovat kvíz k dějepisu v německém jazyce. Nad rámec výuky cizího jazyka a dějepisu se žáci seznámili s pracovní pozicí průvodce a kastelána na zámku.